شبکه

ارتباطات مجازی نورالدین رضوی زاده snrazavizadeh@yahoo.com

شبکه

ارتباطات مجازی نورالدین رضوی زاده snrazavizadeh@yahoo.com

بررسی تاثیر رسانه ها بر تمایل به تغییر سبک زندگی روستایی

 

چکیده

این مقاله برگرفته از تحقیقی پیمایشی برای بررسی تاثیر رسانه ها بر تمایل روستاییان در تغییرسبک زندگی انجام شده است. برای این منظور هم میزان استفاده از رسانه های مختلف در بین روستاییان مورد بررسی و سنجش قرار گرفت و هم تمایلات آنها در سبک زندگی (مصرف مادی) که متغیر  وابسته تحقیق محسوب می شود. اطلاعات این تحقیق از طریق تکمیل 466 پرسشنامه در 64 روستا در استان های اصفهان، آذربایجان غربی، خوزستان و گلستان جمع آوری شد. تدوین چارچوب نظری تحقیق با استفاده از نظریه کاشت جرج گربنر صورت گرفت. در بخش یافته ها برای سنجش تاثیر استفاده از رسانه ها بر تمایل به تغییر سبک زندگی، از آزمون آماری رگرسیون چند متیره و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته های تحقیق نشان می دهد استفاده از تلویزیون، ویدئو و تماشای تلویزیون های خارجی بر نگرش روستاییان به زندگی شهری و تمایل به تغییر سبک زندگی یا تمایلات آنها در مصرف مادی تاثیر گذار است. واژه های کلیدی: استفاده از رسانه هاـ‌ تمایل به تغییر سبک زندگی ـ تمایل به مهاجرت ـ نگرش به زندگی شهری ( سیدنورالدین رضوی زاده ـ فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی- پاییز ۱۳۸۴)

نظرات 1 + ارسال نظر
ابوالفضل ریاحی یکشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 01:13 ق.ظ

از همکاری شما متشکرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد