مدتی می شد که در فکر این بخش از مطالب، تحت عنوان «داستان کوتاه» بودم. این مجموعه از داستان ها مربوط به ارتباطات و رسانه ها و دنیای دیجیتال در زندگی روزمره ما می شوند. از همه دوستان هم درخواست می کنم که اگر داستانی دارند بفرستند تا با نام خودشان در این وبلاگ منتشر شود. حتی اگر هم سوژه ای دارند دریغ نکنند. نام داستان اول « ارتباط گر» است.
داستان کوتاه : ارتباط گر
نوشته نورالدین رضوی زاده
از اول صبح که از خواب بیدار می شد تا آخر شب، یا با موبایل صحبت می کرد یا با اینتر نت چت! یک روز ازش پرسیدم، راستی شما و خانواده تان در هر روز چقدر دور هم جمع می شوید و با هم صحبت می کنید؟ گفت هر روز، البته فقط موقع شام، ولی ما عادت داریم شام کم بخوریم!
دکتر کاظم معتمد نژاد
مفهوم فرهنگ توده، در نخستین استنباط این فکر را پدید میآورد که برای اولینبار در تاریخ جوامع بشری، یک فرهنگ واحد با استفاده از وسائل جدید ارتباطی میتواند در اختیار همة افراد قرار گیرد. بهعبارت دیگر، یکی از ویژگیهای مهم عصر کنونی آن است که امکان دسترسی به فرهنگ را به تمام گروههای تشکیلدهندة یک جامعه گسترش میدهد و بهاین ترتیب، فرهنگ از حالت استفادة انحصاری اقلیتها خارج میگردد و به «فرهنگ توده» تبدیل میشود.
اما برخلاف انتظار صاحبنظران خوشبین غربی سالهای 1930 و همچنین سالهای 1950، فرهنگ بهطور واقعی در اختیار توده قرار نگرفته است و مشاهدة واقعیتهای کنونی، خلاف امیدها یا توهمهای آنها را نشان میدهد. متن کامل
نوشتة دکترنعمت الله فاضلی
نظریه پردازان اجتماعی و خصوصاً محققان مطالعات فرهنگی در توصیف فرهنگ معاصر و روندهای اصلی تحول آن، مجموعه ای از فرایندهایی را نام می برند که این فرایندها در همه عرصههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و در همه یا اغلب کشورهای جهان با نسبتهای مختلف در حال وقوع است. برخی از این فرایندها عبارتند از جهانی یا جهان/محلی شدن، عرفی شدن، دموکراتیک شدن، رسانهای شدن، بصری شدن، اطلاعاتی شدن، دیجیتالی شدن یا مجازی شدن، تجاری شدن، فرهنگی شدن، زیبایی شناسانه شدن، تکنولوژیک شدن، عامه پسند شدن، غیر سیاسی شدن و زنانه شدن. این فرایندها از نظر درونی به یکدیگر وابسته و همبسته هستند و محصول تحول کلیت فرهنگ معاصرند. همچنین می توان گفت تحول فرهنگ معاصر حاصل مجموعه فرایندهای مذکور است. از اینرو درک و شناخت هر یک از ابعاد جامعه و فرهنگ معاصر نمیتواند فارغ از شناخت فرایندهای مذکور باشد. متن کامل
نورالدین رضوی زاده و جعفر نجفی
چکیده یافته های پژوهش:
موضوع مهمترین تیترهای صفحه اول :
مسایل و موضوعات خارجی، مسایل سیاسی داخلی، موضوعهای اقتصادی و مسایل هستهای ایران بیشتر از سایر موضوعها در مهمترین تیترهای صفحه اول روزنامهها برجستهسازی شدهاند.
موضوع مهمترین اخبار اقتصادی: قیمتها و تورم ، مالیات، یارانه و امور مالی و ارزی ، نفت و انرژی و حقوق و بازنشستگی بیشتر از سایر موضوعها و مطالب اقتصادی در روزنامهها برجستهسازی شدهاند.موضوع اخبار خارجی برجسته شده در روزنامهها:
جنگ و امور نظامی بخش اعظم اخبار و مطالب خارجی برجسته شده در روزنامهها را نشان میدهد. پس از آن، مطالب مربوط به روابط سیاسی کشورها نیز بیشتر از سایر موضوعها در روزنامهها برجستهسازی شدهاند.
محل رویداد مهمترین اخبار و مطالب روزنامهها:
بخش اعظم اخبار و مطالب برجسته شده در روزنامهها مربوط به مسایل داخلی بوده است. در بین مطالب خارجی، روزنامهها بیش از همه به برجستهسازی مطالب مربوط به لبنان ، فلسطین و اسرائیل و ایالات متحده پرداخته اند.
یافته ها
همشهری هم به روز شد. دیروز شنبه با یک یادداشت شاهد افزایشی صد در صدی در قیمت روزنامه همشهری بودیم! از حق اگر نگذریم روزنامه همشهری خیلی ارزان بود. شاید برخی ها در کوتاه مدت و بعضی ها هم برای همیشه در خرید روزنامه خود تجدید نظر کنند. شاید این گرانی به بقیه روزنامه ها سرایت کند و آنها هم گران شوند. شاید هم هیچ تاثیری نداشته باشد. باید ماند و دید. همشهری خود در یادداشت دیروز اشاره داشت به اینکه فشار دیگر همکاران برای رقابتی کردن شرایط حرفه ای کار روزنامه نگاری علت اصلی این گرانی بوده است. نکته ای که می خواهم به آن اشاره کنم این است که اگر بپذیریم روزنامه ها نسخه های خود را دو با می فروشند. یعنی یک بار صفحات خود را به صاحبان آگهی ها پیش فروش می کنند و یک بار هم نسخه نهایی را به خوانندگان می فروشند حال آیا می توان گفت همشهری تبدیل به گرانترین روزنامه شده است؟ به هر حال همشهری امروز بیشترین حجم آگهی ها را در میان روزنامه های مختلف دارد.اگر با گران کردن صد درصدی پاسخ مناسبی برای همکاران مطبوعاتی پیدا کرد کاش برای فرهنگ دوستان کم درآمدی که با ۵۰ تومان میخواستند فرهنگ روزنامه خوانی را به خانواده ببرند نیز پاسخی می داد. علی الحساب من می گویم که ۱۰۰ تومان پول زیادی نیست.
سیدنورالدین رضوی زاده ـ جهان مجازی و واقعیات ما – دانشگاه علا مه طباطبائی ، مرکز پژوهشهای ارتباطات و شورای عالی اطلاع رسانی، سمینار میان منطقه ای کشورهای آسیای مرکزی - غربی اطلاعاتی – شهریور 1382