شبکه

ارتباطات مجازی نورالدین رضوی زاده snrazavizadeh@yahoo.com

شبکه

ارتباطات مجازی نورالدین رضوی زاده snrazavizadeh@yahoo.com

داستان کوتاه

مدتی می شد که در فکر این بخش از مطالب، تحت عنوان «داستان کوتاه» بودم. این مجموعه از داستان ها مربوط به ارتباطات و رسانه ها و دنیای دیجیتال در زندگی روزمره ما می شوند. از همه دوستان هم درخواست می کنم که اگر داستانی دارند بفرستند تا با نام خودشان در این وبلاگ منتشر شود. حتی اگر هم سوژه ای دارند دریغ نکنند. نام داستان اول « ارتباط گر» است.

داستان کوتاه : ارتباط گر

نوشته نورالدین رضوی زاده

از اول صبح که از خواب بیدار می شد تا آخر شب، یا با موبایل صحبت می کرد یا با  اینتر نت چت! یک روز ازش پرسیدم، راستی شما و خانواده تان در هر روز چقدر دور هم جمع می شوید و با هم صحبت می کنید؟ گفت هر روز، البته فقط موقع شام، ولی ما عادت داریم شام کم بخوریم!    

اندیشه‌های انتقادی در زمینه ارتباط جمعی و فرهنگ توده

 

دکتر کاظم معتمد نژاد

مفهوم فرهنگ توده، در نخستین استنباط این فکر را پدید می‌آورد که برای اولین‌بار در تاریخ جوامع بشری، یک فرهنگ واحد با استفاده از وسائل جدید ارتباطی می‌تواند در اختیار همة افراد قرار گیرد. به‌عبارت دیگر، یکی از ویژگیهای مهم عصر کنونی آن است که امکان دسترسی به فرهنگ را به تمام گروه‌های تشکیل‌دهندة یک جامعه گسترش می‌دهد و به‌این ترتیب، فرهنگ از حالت استفادة انحصاری اقلیتها خارج می‌گردد و به «فرهنگ توده» تبدیل می‌شود.
اما برخلاف انتظار صاحبنظران خوش‌بین غربی سالهای 1930 و همچنین سالهای 1950، فرهنگ به‌طور واقعی در اختیار توده قرار نگرفته است و مشاهدة واقعیتهای کنونی، خلاف امیدها یا توهم‌های آنها را نشان می‌دهد. متن کامل

گزارشی از نشست آسیب شناسی دیپلماسی رسانه ای ایران

گزارش سایت خبرنگار در خصوص نشست تخصصی آسیب شناسی دیپلماسی رسانه ای ایران اینجا

عناوین تحقیقات انجام شده در دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها

این فهرست شامل تمامی پژوهش هایی است که از سال 1371 تا پایان سال 1384 به سفارش و یا با پشتیبانی دفتر ( بخصوص پایان نامه ها ی دانشجویی) به اتمام رسیده و هم اکنون در کتابخانه تخصصی دفتر مطالعات موجود است. اینجا

دیجیتالی شدن به سبک ایرانی و ایرانی شدن به سبک دیجیتال

 نوشتة دکترنعمت الله فاضلی

نظریه پردازان اجتماعی و خصوصاً محققان مطالعات فرهنگی در توصیف فرهنگ معاصر و روندهای اصلی تحول آن، مجموعه ای از فرایندهایی را نام می برند که این فرایندها در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و در همه یا اغلب کشورهای جهان با نسبتهای مختلف در حال وقوع است. برخی از این فرایندها عبارتند از جهانی یا جهان/محلی شدن، عرفی شدن، دموکراتیک شدن، رسانه‌ای شدن، بصری شدن، اطلاعاتی شدن، دیجیتالی شدن یا مجازی شدن، تجاری شدن، فرهنگی شدن، زیبایی شناسانه شدن، تکنولوژیک شدن، عامه پسند شدن، غیر سیاسی شدن و زنانه شدن. این فرایندها از نظر درونی به یکدیگر وابسته و همبسته هستند و محصول تحول کلیت فرهنگ معاصرند. همچنین می توان گفت تحول فرهنگ معاصر حاصل مجموعه فرایندهای مذکور است. از این‌رو درک و شناخت هر یک از ابعاد جامعه و فرهنگ معاصر نمی‌تواند فارغ از شناخت فرایندهای مذکور باشد. متن کامل


 

تحلیل محتوای مهمترین مطالب روزنامه های سراسری(تابستان 1385)

نورالدین رضوی زاده و جعفر نجفی

چکیده یافته های پژوهش:

موضوع مهمترین تیترهای صفحه اول :
مسایل و موضوعات خارجی، مسایل سیاسی داخلی، موضوع‌های اقتصادی و مسایل هسته‌ای ایران بیشتر از سایر موضوع‌ها در مهمترین تیترهای صفحه اول روزنامه‌ها برجسته‌سازی شده‌اند.
موضوع مهمترین اخبار اقتصادی: قیمت‌ها و تورم ، مالیات، یارانه و امور مالی و ارزی ، نفت و انرژی و حقوق و بازنشستگی بیشتر از سایر موضوع‌ها و مطالب اقتصادی در روزنامه‌ها برجسته‌سازی شده‌اند.موضوع اخبار خارجی برجسته شده در روزنامه‌ها:
جنگ و امور نظامی بخش اعظم اخبار و مطالب خارجی برجسته شده در روزنامه‌ها را نشان می‌دهد. پس از آن، مطالب مربوط به روابط سیاسی کشورها نیز بیشتر از سایر موضوع‌ها در روزنامه‌ها برجسته‌سازی شده‌اند.
محل رویداد مهمترین اخبار و مطالب روزنامه‌ها:
بخش اعظم اخبار و مطالب برجسته شده در روزنامه‌ها مربوط به مسایل داخلی بوده است. در بین مطالب خارجی، روزنامه‌ها بیش از همه به برجسته‌سازی مطالب مربوط به لبنان ، فلسطین و اسرائیل و ایالات ‌متحده پرداخته اند.
یافته ها

IT در بودجه ۸۶

در لایحه‌ی پیشنهادی بودجه‌ی سال 86 مصوب در کمیسیون تلفیق مجلس، بودجه‌ای به بخش فن‌آوری اطلاعات اختصاص داده نشد. ظاهرا کمیسیون تلفیق مجلس با تصور این که اختصاص این بودجه تنها هزینه بر است، بخشی را برای بودجهی فن‌آوری اطلاعات اختصاص نداده است این درحالی است که فن‌آوری  اطلاعات  درآمدزایی دارد، از این  رو امیدواریم  در صحن علنی  برای تصویب نهایی بودجه‌ی  وزارت ارتباطات  و فن‌آوری  اطلاعات نمایندگان مجلس به این مساله توجه کنند و کمیسیون صنایع و معادن از اختصاص بودجه به IT با جدیت دفاع کند تا مورد تصویب قرار گیرد.(ایسنا)  متن کامل 

تبریک به یک دوست

امروز مطلع شدم وب سایت آقای دکتر نمک دوست شروع به کار کرد. این خبر را هم دکتر محکی با یک اس.ام.اس برام فرستاد. خیلی خوشحال شدم و سری هم به سایت ایشان زدم.  http://www.mfoi.ir 

همشهری ـ ارزانترین یا گرانترین!

همشهری هم به روز شد. دیروز شنبه با یک یادداشت شاهد افزایشی صد در صدی در قیمت روزنامه همشهری بودیم! از حق اگر نگذریم روزنامه همشهری خیلی ارزان بود. شاید برخی ها در کوتاه مدت و بعضی ها هم برای همیشه در خرید روزنامه خود تجدید نظر کنند. شاید این گرانی به بقیه روزنامه ها سرایت کند و آنها هم گران شوند. شاید هم هیچ تاثیری نداشته باشد. باید ماند و دید. همشهری خود در یادداشت دیروز اشاره داشت به اینکه فشار دیگر همکاران برای رقابتی کردن شرایط حرفه ای کار روزنامه نگاری علت اصلی این گرانی بوده است. نکته ای که می خواهم به آن اشاره کنم این است که اگر بپذیریم روزنامه ها نسخه های خود را دو با می فروشند. یعنی یک بار صفحات خود را به صاحبان آگهی ها پیش فروش می کنند و یک بار هم نسخه نهایی را به خوانندگان می فروشند حال آیا می توان گفت همشهری تبدیل به گرانترین روزنامه شده است؟ به هر حال همشهری امروز بیشترین حجم آگهی ها را در میان روزنامه های مختلف دارد.اگر با گران کردن صد درصدی پاسخ مناسبی برای همکاران مطبوعاتی پیدا کرد کاش برای فرهنگ دوستان کم درآمدی که با ۵۰ تومان میخواستند فرهنگ روزنامه خوانی را به خانواده ببرند نیز پاسخی می داد. علی الحساب من می گویم که ۱۰۰ تومان پول زیادی نیست.

جهان مجازی و واقعیات ما

اواخر هزاره دوم میلادی رویدادهای بزرگی، چشم انداز اجتماعی زندگی انسان را دگرگون ساخته‏اند.  انقلاب تکنولوژی اطلاعات که بنیان مادی و انسانی جوامع بشری را بازسازی کرده است،  را می‏توان مهمترین این رویدادها دانست. تکنولوژی‏های نوین ارتباطات و اطلاعات، اکنون وضعیتی را ایجاد نموده‏اند که در آن بنیان‏های اساسی زندگی یعنی مکان و زمان به شدت دستخوش تغییر و فشردگی شده،  بعد " دمکراتیک " ارتباطات جهانی تقویت  گشته و نظریه های انتقادنگر گذشته، تضعیف شده اند.از ویژگیهای شرایط نوین، روند رو به رشد توانایی و استفاده از فن‏آوری‏های  اطلاعاتی و ارتباطی در ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حیات  جهانی می باشد و این نکته بیانگر آن است که یک تغییر بنیادین در حال تحقق است و آن گذار از" جامعه  صنعتی " به "جامعه اطلاعات بنیان "  است. پیدایی و پیشرفت " اینترنت "  درایجاد این شرایط گذار  نقش مهمی داشته است و این نشانه آغاز یک هستی جدید است که در کنار جهان واقعی شاهد ظهور جهان دومی هستیم که از آن با عنوان  "جهان مجازی " یاد می‏شود و می توان آن را "جهان شبکه‏ای"، نیز نامید. این به معنای شکل گیری یک نظم نوین اجتماعی است که با مرز شکنی های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی،  نوعی بی‏نظمی فرا ـ اجتماعی را تداعی می‏کند. سرمایه‏گذاری‏های فزاینده برای تقویت و گسترش ابزار ارتباطی و اطلاعاتی ، از چشم انداز غلبة این  فضای مجازی  بر“فضای واقعی خبر می‏دهند. به نحوی که احتمالا در آینده نزدیک شاهد آن خواهیم بود که " فضای مجازی " برآمده از فناوری‏های اطلاعاتی وارتباطی، به " عرصة اصلی " تعاملات اجتماعی در سطوح و ابعاد مختلف تبدیل شود. بر این مبنا، جهانی شدن به مرحله‏ای از کمال دست یافته که می‏توان از آن با نام     پسا جهانی شدن یاد کرد. وضعیتی که در آن تمام کنشهای خرد و کلان در قالب یک " جهان نظام اطلاعاتی وارتباطی "  انجام می‏شود و دارای تاثیر متقابل هستند. بدین ترتیب کنشهای محلی و خرد،  مستقل از کنشهای فراملی نخواهند بود و از آنها تاثیر می‏پذیرند. منبع :    

   سیدنورالدین رضوی زاده ـ جهان مجازی و واقعیات ما – دانشگاه علا مه طباطبائی ، مرکز پژوهشهای ارتباطات و  شورای عالی اطلاع رسانی، سمینار میان منطقه ای کشورهای آسیای مرکزی - غربی اطلاعاتی – شهریور 1382